Klavecinisten in de Klavarvereniging
klavecimbel

Tot de leden van de Klavarvereniging Nederland behoren ook klavecinisten. De opkomst van de de Oude Muziek beweging rond de 70-er jaren van de vorige eeuw is gelijk op gegaan met de opkomst van het klavecimbel als solo- en als begeleidingsinstrument voor de uitvoering van Barokmuziek uit de 18de eeuw en eerder.

Het repertoire in klavar-muziekschrift
Klavecimbel BUSTIJN suite 5 in g min clavecimbel deel 1 Preludio s

De meeste klaviermuziek van vóór ca 1800 is bedoeld voor orgel, klavichord of klavecimbel. Veel klavecimbelmuziek is dus bijvoorbeeld heel goed op orgel (zonder pedaal) uit te voeren. En omgekeerd! Waar dit repertoire eerder vooral op de 19de eeuwse piano werd uitgevoerd is klavecimbel nu hét voorkeursinstrument. Ook voor veel composities die eerder alleen op orgel (zonder pedaal) uitgevoerd konden worden. In Klavar-muziekschrift is er zodoende veel muziek voor Klavecimbel beschikbaar.

Als voorbeeld het eerste deel uit de 5de suite voor klavecimbel van Pieter Bustijn uit Middelburg (1649-1729) Probeer ook maar uit op orgel en merk dat er veel te genieten valt.

Ensemble muziek in klavar-muziekschrift

Tegelijkertijd kwam het Klavecimbel (naast het kistorgel) als begeleidingsinstrument voor barokrepertoire weer in de belangstelling en zien we uiteraard ook klavarskribospelers in de rol van begeleider van ensembles met bijvoorbeeld blaas- en strijkinstrumenten en zangers. Naast de toename van overzettingen van origineel solo-repertoire voor klavecimbel zien we dan ook een duidelijke toename van begeleidingsrepertoire. Fluitsonates van Händel, vioolsonates van Vivaldi, cellosonates van Bach ? Het is er allemaal en voor zéér schappelijke prijzen te koop bij het Instituut in Ridderkerk. Van het ensemblerepertoire is op de site van de KVN een uitgebreide catalogus beschikbaar met meer dan 1100 stukken ! Als voorbeeld het eerste deel uit een sonate voor blokfluit of hobo of viool en klavecimbel van Händel (HWV 369) Hierbij krijg je een goede indruk van wat er van je als begeleider technisch gevraagd wordt.

Klik op het beeld om het muziekstuk als pdf te downloaden.
meespelen1

Klavecimbel HWV 369 Sonate in F blokfluit en bc deel 1 Grave Larghetto s

Partijen in klassieke notenschrift:

partij voor blokfluit of hobo of viool
Klavecimbel HWV 369 Sonate in F solo partij voor blokfluit of hobo of viool en bc s
partij voor basso continuo of cello
Klavecimbel HWV 369 Sonate in F CELLO PARTIJ s