Les nemen

De snelste manier om van start te gaan met Klavar-muziekschrift is door een proefles te volgen! En het mooie is: dat kan gewoon thuis, in jouw eigen tempo, zónder dat iemand op je vingers meekijkt en zónder dat het je iets kost! Je downloadt gewoon een aantal proeflessen!

Voor het "snappen" van het Klavar-muziekschrift heb je meer dan voldoende aan de proeflessen van de stichting en de instructies hier op de site.

Voor het leren spelen (voordracht, techniek, interpretatie, houding, etc.) is een leraar/lerares echt onmisbaar. De KVN kan je helpen met het vinden van een goede muziekdocent(e). Onze vereniging KVN heeft een lijst met musici die van Klavarskribo les willen geven, omdat ze het zelf ook spelen of kunnen lezen. Het kan ook zijn dat zij voor zichzelf gebruik maken van de van de traditionele notatie, terwijl je als Klavarspeler leest van het Klavar-muziekschrift. Dat is dus GEEN enkel probleem!

Kijk hieronder voor een proefles en andere gratis lessen voor je favoriete instrument.

Docentenlijst

Wil je les gaan nemen? Klik hier voor de lijst van docenten die in Klavar-muziekschrift doceren.

Voor de piano - De cursus “Piano Speelplezier”

Je wilt serieus pianoleren spelen? Dat kan ook met Klavar! Sinds kort zijn van de gedegen cursus “Piano Speelplezier” alle 78 lessen gratis te downloaden.

Alle lessen vind je op de website van de uitgeverij Klavarskribo:

piano

De cursus “Piano Speelplezier” is in 2019-2020 helemaal vernieuwd door het bestuur en de leden van de Klavarvereniging Nederland. Bovendien kan hier nu ook alle muziek van de cursus in het traditionele notenschrift gedownload worden. Je kan vanaf nu dus prima les krijgen van een docent(e) die zelf van traditioneel notenschrift speelt. Het is namelijk exact dezelfde muziek.

Ook zijn er QR-codes en links toegevoegd om de audiobestanden van veel oefeningen te beluisteren.

nieuwe lessen

Om een idee te krijgen, heeft ons lid en cameraman Ron Sebök op verzoek bestuur van een aantal oefeningen promo-filmpjes gemaakt. Ze worden gespeeld door Marline Stoel.
Wil je alle filmpjes bekijken? Typ dan "Klavar Piano Course" in op Youtube. Daarnaast speelt ze ook een gedeelte uit de Mondscheinsonate van Beethoven en "Autumn Wind" van Rebecca Kaiserin.

Klavar-proefles

meer uitleg groot
bladmuziek van de proefles: Romance Anónimo

Lessons in English

The complete piano course is now available in English!

Download here for free the complete Piano Course in English from the website of the Klavarskribo Foundation : https://www.klavarskribo.eu/en/free-lessons

Your first Klavar lesson
Download here your Klavar trial lesson
Music partition attached to the trail lesson: Romance Anónimo

Download hier je eerste Klavar-lessen voor orgel

klavarles voor orgel met pedaal

Voor orgel met pedaal

Wil je kerkorgel leren spelen? Dan is er voor jou complete orgelcursus : “Organo Pleno”. Deze methode in notenschrift is geschreven door Christiaan Ingelse. Hij was van 1988-2018 hoofdorganist van de Sint-Jan en stadsorganist in Gouda.
Sinds enkele jaren is “Organo Pleno” ook in Klavar-muziekschrift verkrijgbaar bij de Stichting Klavarskribo. De methode is vertaald door ons KVN-lid Gerard Veeningen in nauwe samenwerking met Stichting Klavarskribo, maar ook in goed overleg met Christiaan Ingelse.

Meer info over deze cursus vind je op de site van Christiaan Ingelse: https://www.christiaaningelse.nl

De cursus in Klavar-muziekschrift kan je op de website van Stichting Klavarskribo bestellen:

TsjerkepaedAnjum

Voor de accordeon

Hieronder vind je uitleg van onze vereniging:

Voor de klavierkant van de accordeon download hier de algemene uitleg.
Voor de baskant van de accordeon download hier de aanvullende klavarles accordeon.
Klik hier voor alle akkoorden c tot met b.

De Stichting Klavarskribo stelt gratis lessen voor accordeon ter beschikking. Download hier de eerste 16 gratis lessen voor accordeon.

accordeon

Voor het keyboard

Voor het keyboard heeft uitgeverij Klavarskribo een catalogus met   bladmuziek  die geschikt   is voor dit instrument. Veelal zijn dit stukken ook op harmonium, manueel orgel of orgel zonder pedaal en piano gespeeld kunnen worden.
 keyboard1
     .