Er zijn uiteraard ook nadelen, waarvan de grootste is dat het Klavarskribo-schrift minder geschikt is voor andere dan toetsinstrumenten (logisch, de naam is ontleent aan 'klavier') en zangtekst moeilijker van boven naar beneden is te lezen.

Communicatie

Een ander nadeel is dat de communicatie tussen musici lastiger wordt wanneer twee muziekschriften in gebruik zijn. "Waar zit je nu ergens?" maakt het moeilijker om elkaar te helpen. Overigens kan het absoluut (in beide notaties staat precies hetzelfde!) maar vraagt wel de bereidheid daartoe. Vergelijk het met communiceren in twee verschillende talen! Het gaat wel, soms met handen en voeten, maar beiden dezelfde taal spreken blijft toch eenvoudiger...

Voor hen die op hoog niveau willen spelen (en de muziek ís er!) is het met individuele les absoluut mogelijk dit met klavar te bereiken. Voor diegenen die geen professionele of conservatorium-ambities hebben is Klavarskribo dan ook de beste keus! Want: géén kruisen, mollen, muzieksleutels en moeilijk te berekenen nootlengten door een vele malen overzichtelijkere, puur logische maataanduiding!

zangtekst

Zoals gezegd, zangtekst is moelijker verticaal te lezen en vraagt ook meer ruimte in de breedte. Overigens blijkt ook hier wel dat het lezen een kwestie van wennen is.

Imago schade

Omdat Klavarskribo zo makkelijk te lezen is grijpen veel Klavarskribo-spelers te hoog en denken ook te vaak dat les nemen niet nodig is... Het gevolg is een matig klinkend stuk muziek met als publieke reactie; "o ja, van Klavarskribo...". Pas daar dus voor op!

Verkrijgbaarheid

Hoewel vrijwel alle muziek verkrijgbaar is is het minder in de muziekwinkels te vinden. Je moet het dus meestal bestellen (bij het instituut in Ridderkerk) of downloaden van deze website. Omdat elke speler het leuk vindt om in de winkel "lekker in muziek te snuffelen" of er iets leuks of een koopje bij zit organiseren de Stichting en de KVN regelmatig bijeenkomsten waarin de nodige "bakken met muziek" staan uitgestald. En op de jaarljkse muziekdag met ledenvergadering wordt ook het een en ander meegebracht! Het leuke is ook dat je dan met gelijkgestemden aan het snuffelen bent en tips kunt krijgen! Zo zie je; "elk nadeel heb ze voordeel!".

Spontaan meespelen

Dat wordt lastiger, je komt ergens waar een piano of orgel staat maar met de muziek die daar toevallig ligt kun je niets... Wel handig als je dan voor de zekerheid altijd iets van Klavarskribo bij hebt en kunt laten horen. Dan oogst je niet alleen applaus voor je muziek maar heb je ook wat uit te leggen want "jij speelt op zijn kop?" En zo "heb elk nadeel weer ze voordeel" aldus Johan Cruijf!

.