Les nemen

De snelste manier om van start te gaan met Klavar-muziekschrift is door een proefles te volgen! En het mooie is: dat kan gewoon thuis, in jouw eigen tempo, zónder dat iemand op je vingers meekijkt en zónder dat het je iets kost! Je downloadt gewoon een aantal proeflessen!

Voor het "snappen" van het Klavar-muziekschrift heb je meer dan voldoende aan de proeflessen van de stichting en de instructies hier op de site.

Voor het leren spelen (voordracht, techniek, interpretatie, houding, etc.) is een leraar/lerares echt onmisbaar. De KVN kan je helpen met het vinden van een goede muziekdocent(e). Onze vereniging KVN heeft een lijst met musici die van Klavarskribo les willen geven, omdat ze het zelf ook spelen of kunnen lezen. Het kan ook zijn dat zij voor zichzelf gebruik maken van de van de traditionele notatie, terwijl je als Klavarspeler leest van het Klavar-muziekschrift. Dat is dus GEEN enkel probleem!

Wil je les gaan nemen, dan kan je onze secretaris mailen. Hij zal dan voor jou - indien beschikbaar - contact opnemen met een docent in je regio en je daarover informeren.

Kijk hieronder voor een proefles en andere gratis lessen voor je favoriete instrument:

Voor de piano

Je wilt serieus pianoleren spelen. Dat kan ook met Klavar. Sinds enige tijd zijn van de gedegen cursus “Piano Speelplezier” de eerste 26 lessen gratis te downloaden. Je vindt ze op de website van de uitgeverij: https://www.klavarskribo.eu/nl/downloads
Kijk daar onder de kop “Proeflessen” Deze cursus wordt momenteel herzien en t.z.t. komen die lessen dan ook hier beschikbaar. Bovendien kan hier dan ook alle muziek van de cursus in het traditionele notenschrift gedownload worden. Hierdoor is het mogelijk, dat je les neemt bij een docent(e) die zelf van traditioneel notenschrift speelt. Het is dus exact dezelfde muziek.

Download hier je eerste Klavar-lessen voor de piano:

klavarles voor de piano - in het Nederlands
klavar lesson for the piano - English version
bladmuziek: Romance Anónimo

piano
Voor orgel met pedaal

Nu is er de nieuwe orgelcursus “Organo Pleno”. Deze methode in notenschrift is geschreven door Christiaan Ingelse. Hij is organist van de Sint-Jan in Gouda.
Sinds enkele jaren is “Organo Pleno” ook in Klavarskribo verkrijgbaar bij de Stichting. De methode is vertaald door ons KVN-lid Gerard Veeningen in nauwe samenwerking met Stichting Klavarskribo, maar ook in goed overleg met Christiaan Ingelse.

Download hier je eerste Klavar-lessen voor orgel:
klavarles voor orgel met pedaal

TsjerkepaedAnjum
Voor de accordeon

Hieronder vind je uitleg van onze vereniging:

Voor de klavierkant van de accordeon download hier de algemene uitleg.
Voor de baskant van de accordeon download hier de aanvullende klavarles accordeon.
Klik hier voor alle akkoorden c tot met b.

De Stichting Klavarskribo stelt gratis lessen voor accordeon ter beschikking. Download hier de eerste 16 gratis lessen voor accordeon.

accordeon
Voor het keyboard

Voor het keyboard heeft uitgeverij Klavarskribo een catalogus met   bladmuziek  die geschikt   is voor dit instrument. Veelal zijn dit stukken ook op harmonium, manueel orgel of orgel zonder pedaal en piano gespeeld kunnen worden.

toetsinstrumenten